Microsoft 365 üzemeltetés – MOL csoport
Microsoft 365 üzemeltetés – MOL csoport
Korábbi cikkünkben bemutattuk röviden, hogy a Microsoft 365 bevezetésben, hogyan vettünk részt. Ezt itt olvashatjátok!
A MOL csoport és az Aptim kft-t együttműködésének az volt a célja, hogy biztosítson szakértőket a Microsoft 365 üzemeltetési alapok kidolgozásához. Az Aptim-mal már régóta dolgozunk együtt, így e partnerség keretében részt vettünk a projektben.
Kiterítés (rollout)
A bevezetés már elkezdődött, és annak a folytatásában kérték a segítségünket. A rollout metodológia az volt, hogy előre megszervezett felhasználói körökre meghirdetésre kerül egy SCCM task szekvencia. A folyamat keretében a régebbi Office kliensek eltávolításra kerültek, és az új Office kliensek telepítésre kerültek, valamint az előfeltételek is. Az ütemezést a munkanap végére időzítettük, és megkértük a felhasználókat, hogy hagyják bent a vállalati hálózaton a klienseiket. Ezzel elimináltuk a felhasználók kieső idejét.
Üzemeltetési modell
Szolgáltatástérkép
Az üzemeltetési modellt a kiterítéssel párhuzamosan elkezdtük előkészíteni. Felmértük, hogy a felhasználók milyen úton jönnek létre, milyen logika alapján kapnak licenszet, mi a felhasználói életút az informatikai rendszerekben. Kidolgoztuk a “service map”-et (szolgáltatástérkép). Ezek azok az elemeket, és szolgáltatások összességét értjük, amelyek kapcsolódnak az M365 szolgáltatásokhoz. Minden elemhez fontosságot, és érintetteket rendeltünk. A szolgáltatástérkép publikálása után átláthatóvá váltak ez érintett szolgáltatások, azok fontossága, és az adott terület felelőse.
Incidens menedzsment
Az M365 szolgáltatásokra vonatkozóan kidolgoztuk az ITIL alapú folyamatokat. Feltérképeztük, dokumentáltuk, és javítottuk a folyamatokat. A folyamatot a bejelentés pillanatától annak lezárásáig elemeztük, felelősségi köröket definiáltunk, döntési pontokat, tájékoztatási köröket. A bejelentésnél a felhasználói bejelentést, és a SCOM monitoring szerinti automatikus bejelentést is vizsgáltuk. Külön dolgoztuk ki a “major incident” protokollt is amely a központi kieséssel járó incidenst jelenti. Itt ugyanúgy meghatároztuk az érintetteket, döntési pontokat, tájékoztatási követelményeket.
Felelősségi körök
Kidolgoztuk az adminisztratív szerepköröket a folyamatra optimalizálva.
A szolgáltatás minden elemére, és feladataira kidolgoztuk az úgynevezett RACI mátrixot. (Responsible, Accountable, Consulted, Informed), amely alapján átláthatóvá vált, hogy adott témakörben ki az aki a megoldásért felelős, ki az aki ténylegesen elvégzi, kitől lehet segítséget kérni, és kiket kell tájékoztatni.
A fentieken kívül pedig részt vettünk a bonyolultabb a hibajegyek megoldásában, és “knowledge base” felépítésében.
A projektet határidőre sikeresen zártuk, amelynek eredményeként felkértek minket, hogy támogassuk az Windows 10 migrációt nemzetközi szinten. Erről hamarosan olvashattok a munkáink között.
Kérd ingyenes konzultációnkat, vagy nézd meg egyéb projektjeinket a Microsoft 365 témakörben itt.